zaterdag 28 oktober 2017

We zijn weer lekker bezig.

Hallo

Na een aantal maanden van stilstand ben ik 3 weken geleden weer verder gegaan met de spoorbaan.

Het eerste wat ik veranderd heb zijn de rekjes waar de plaatjes met de relais. Het bleek in de praktijk dat het nogal arbeidsintensief is om die rekje te maken. Tevens bleek het in de praktijk niet handig te zijn m.b.t. het bedraden.
Daarom iets anders bedacht wat wel goed werkt en dat ik kan maken met behulp van de materialen die ik voor het rekje had.
Ik heb io het achterbord latjes gemaakt die op zo,n afstand van elkaar zitten dat je er een plaatje hout tussen kan steken. Daarop zitten dan de relais en de bezetspoormelders. De setjes met latjes zitten zodanig van elkaar verwijderd dar je ook een soort van kabelgootje hebt.
Het resultaat is een nette en overzichtelijke opstelling die makkelijk te bedraden is.



Intussen ben ik qua houtwerk van het frame ook rond. Nadat ik wat MDF gehaald had kon ik verder met het plaatwerk voor laag 1, en de draden aan de rails solderen.




Tot mijn grote vreugde bleek dat ik treinen van een lengte van Lok + 8 personenrijtuigen parkeren op 3 van de 9 sporen. Op de andere 6 kunnen er treinen van Lok + 7 personenrijtuigen staan.
Levert leuke goederentreinen op!

 Intussen is ook het framewerk rond gebouwd en kon ook op de rest van laag 1 het plaatwerk er op.






Nadat ik 2 sporen aan elkaar heb gemaakt kwam het grote moment dat ik weer na ruim 3 jaar een trein in mijn huis rond rijd. 
Gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om de Oostenrijkse locomotieven op de baan te zetten en te laten rijden.

Hieronder een foto van een deel van de bedrading:
 Een aantal van de testtreinen;


Intussen ben ik ook begonnen aan het kijktableau voor laag 1 wat aan de muur komt hangen.
Het is in delen uitgeprint een heb de venstertjes uitgesneden gelijkertijd met een vel zwart papier, Dit om te voorkomen dat de leds door gaan schijnen, Vervolgens alles gelamineerd. Alles even een nachtje laten drogen en dan kan ik verder gaan.

De komende tijd staat in het teken van het testen van mijn materieel, en het inbouwen van de beveiliging.

Groeten,
Fred


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten