zondag 30 april 2017

Vooruitgang

Goeden dag.

Na de problemen van vorige zondag ging het afgelopen week weer vooruit.

Ik heb de draden van segment 1 grotendeels aan het achterbord in de relaisruimte vastgemaakt.

Toen de draden aan de kroonsteentjes zaten zijn de draden in kabelgootjes gestopt.
Daarna begonnen om de relais, decoders en de kabelgoten op het achterbord te plaatsen.

Er zullen nog vele volgen.....

Even wat technische uitleg;
Met Marklin Digital Keyboars en Memory worden de decoders links aan gestuurd. De decoders sturen het H-relais (Hoofd) aan. Van daar uit worden de wissels (maximaal 2) aangestuurd, heet B-relais (Beveiliging) en het S-relais (Sigalisering).

Het B-relais zorgt dat het sein met het juiste spoor wordt verbonden. Ook zorgt dit relais er voor dat de stroom de juiste sporen volgt. Dit is nodig omdat je dan ook een trein kan laten afremmen op de wissels.
Het bloksysteem wat ik ga inbouwen zorgt ervoor dat het niet uitmaakt waar de stroomafname zit. Bij trek-duw trein en bij treinstellen kunnen die wel een achter aan de trein zitten. In teorie kan je dan ook met opduwloks gaan werken.

Het S-relais zorgt er voor dat het juiste seinbeeld wordt getoond indien er bij het hoofdsein ook een voorsein is geplaatst. Ook kan je dan wisselstand afhankelijke seinbeelden aan het hoofdsein tonen. Ook zorgt het S-relais ervoor dat het kijktableau het juiste beeld toont.

Met de Tams Easy Control stuur ik de decoder aan die voor de bediende seinen bedoeld zijn.
Uitleg daar over komt later nog.

Inderdaad zorgt dit alles voor veel bedrading, maar als het klaar is heb jee wel eer van je werk.
Uiteraard wordt alles zorgvuldig op een tekening in getekend, om er voor te zorgen dat bij een storing de oorzaak snel gevonden kan worden.

Groeten,
Fred

Geen opmerkingen:

Een reactie posten