vrijdag 21 april 2017

Solderen K-rails

Op het 3-rail forum word mij afgeraden om S-39 te gebruiken i.v.m problemen in toekomst. Daarbij werd zelfs geopperd dat t.z.t. de draad weer los komt te zitten.
Ik heb zitten googelen, maar ben er nog niet uit of ik door zal gaan met het gebruik van S-39.
Ik heb wel in een forum een andere optie gevonden m.g.v. Sommerfeld Soldeerolie voor de bovenleiding nr 082. Ik ben er dus nog niet uit.


Gisteren heb ik het hout voor segment 2 aan elkaar geschroefd.

 Ook alvast een plankje gemonteerd waar de bedienapparatuur op komt te staan.
Komend weekeinde is het de bedoeling om de 2 segmenten op poten te zetten, zodat ik kan beginnen met de opbouw van een deel van de relaisruimte.
Helaas laten de kabelgoten nog even op zich wachten. De levering is vertraagt. Wel heb ik deze week nog 3 rollen draad binnengekregen. Het is draad van 0,50 mm doorsnede en heeft per rol een lengte van 100 meter.
Kost per rol 9,89 euro, en de verzendkosten waren 4,95 euro.
Dit is goedkoper als bij Mecktronics die ook op Houten staat.

Ik kwam nog een uitdaging tegen m.b.t. de bediening van seinen en wissels.
Omdat het makkelijker is om hele wisselstraten met één druk op de knop in te leggen ga ik gebruik maken van de Marklin Memory, waarvan ik er 3 heb liggen. Nu is het zo dat de seinen even nummers krijgen (2,4,6 enz) en de wissels oneven nummers (1,3,5 enz)
Nu wil de seinen met de Tams Easycontrol aansturen. Dit levert een interessante puzzel op, namelijk 2 verschillende systemen die dezelfde decoders aan moeten sturen. Interessant vraagstuk.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten