zaterdag 8 april 2017

Deze week heb ik de aftrap gegeven voor een nieuwe treinbaan.
In de afgelopen 3 jaren nagedacht wat en hoe ik het wilde. Ik ben een liefhebber van een luke rijlengte en minder van rangeren e.d. De ruimte die ik tot mijn beschikking heb is ongeveer 3,85 meter breed en 4,05 meter diep. De ruimte bevind zich in een zijkamer die vanuit de woonkamer toegankelijk is.




Het is dan ook de bedoeling om aan de zijkant van de kamer te baan te gaan bedienen.
Vanwege plaatsgebrek kan ik geen bedientableau maken aan de zijkant dus zal een grote droomwerkelijkheid worden, namelijk ene kijktableau aan de muur maken, waar de stand van de wissels en de bewegingen van de treinen te zien zal zijn,
De treinbaan zal bestaan uit 4 niveaus;
Laag 1 is een keerlus met 9 wachtsporen (de bovenste 9), 1 lusspoor (de onderste) , 1 kopspoor voor het opzetten, afhalen, programmeren van treinen en voor het keren van trek-duw treinen en treinstellen. (onderlinks) en 1 spoor om van het kopsppoor weer terug naar de baan te kunnen een na laatste spoor van onderen).

Laag 2 is de laag met een klein rangeerterrein en wat industrie.

Laag 3 is weer een keerlus met een aantal wachtspporen.

Laag 4 krijgt een de stad met het station Fredriksburg.

Laag 1 gaat naaar laag 2, laag 2 gaat naar laag 4, en laag 4 gaat naar laag 3.
Lagen 1 en 3 hebben geen scenery en geen bovenleiding.
De seinen en de wissels op alle lagen worden met digitaal aangestuurd, en de blokbeveiliging is op basis van de M-Track bezetmelders welke een relais installatie aanstuurt. De treinen worden digitaal aangetuurd met een Tams easycontrol.

De lengte van de personentreinen worden lok met 6 1:100 rijtuigen. Goederentreinen zijn wat langer.

Voorlopig is het sporenplan van laag 1 op papier gezet.



Wanneer ik de bestelde rol kurk binnen hen kan ik beginnen met het framewerk.
Daarbij gebruik ik de houtdelen MDF van de oude treinbaan. Het plaatwerk waar de rail op komt te liggen wordt multiplex. Het framewerk wordt 6 delen zodat als het nodig is een deel uit de baan gehaald kan worden, mocht daar een goede rede voor zijn.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten